Oregon órák és időjárás-állomások változatos kivitelben
Ariete háztartási kisgépek onlineáruházunk kínálatában
Kicsi az iPhone belső tárhelye? Itt a megoldás!
Kézzelfogható közelség - Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM
Brother - 3 év regisztráción alapuló garancia
Nyomtass A/3-ast - mert számít a méret!
Két új GPS készülék a WayteQ-től
Nemzetközi fotópályázatot indít a Syngenta
Trendi Muse rádiók minden korosztálynak
Fotós könyvekkel bővült áruházunk kínálata
Kiemelt híreink
Trendi Muse rádiók minden korosztálynak
2014. február 23. 17:18, vasárnap - FotoMarket

Rádiót hallgatni jó! Legyen az komoly-, metál vagy könnyűzene, hírek, kabaré, rádiójáték vagy kívánságműsor. Keresse meg most az Önhöz legközelebb álló stílust és válogasson kedvére a Muse rádiói közül.

A jó kép: A térben bevillanó pillanat

2008. január 09. 18:12, szerda - SG.hu - Korbely Attila
Fotózásról A-Z-ig » Alapfogalmak Betűméret csökkentése Betűméret növelése Cikk nyomtatása Cikk küldése e-mailben Előző cikk Következő cikk

Az alábbi írás célja az elgondolkodtatás, az alapok felszínre hozása. A szerző befolyás alatt van, a hazai fotográfiai élet túlzott és eltúlzott jelentőségtartalommal felruházott mindenáron ellenvélemény-alkotó táborának súlya alatt. Persze ez kedves teher: a cél nem más, mint a szabadtéri fotográfia legfontosabb problémaköreinek, megközelítéseinek megragadása, kitárgyalása. A téma rendkívül érzékeny, de roppant aktuális. A pillanatnyi hangvétel talán borongós, de a sorozat célja a fény magasztalása, és az, hogy a homályról fellebbenjen a fátyol. Elsődleges célunk az elgondolkodtatás.

Cikkenként egy képpel szemléltetünk egy kiemelkedő témát, és reményeink szerint a sorozat végén egy komplex rendszert sikerül majd felvázolni, amelyben számtalan összefüggésre, átjárásra lelhetünk rá. Az olvasó olyan segítséget, tippsorozatot tudhat magáévá, amely megkönnyíti majd az új helyzetek ideális felismerését, a lényeglátást, a célbaérést, A KÉP megragadását. Ennek érdekében súroljuk a pszichológia, a fizika és a terepi magvalósítás határát, de mindenek előtt egy kis elgondolkodtatás következzen, egy esszé bevezetőül arról, hogy milyen és mitől jó A JÓ KÉP.

A kép, a képzelőerő, a képalkotás határtalan, megfoghatatlan fogalmak. Éppen ezért van az, hogy ha valaki bátorkodik alapigazságokat megfogalmazni ezekben a témakörökben, sokak szembeszegülésére számíthat. Ez az áldatlan állapot vezet el odáig, hogy végül azt sem merjük megfogalmazni, amit pedig feltétlenül szükséges lenne. Ahogy az ember egyetemes lény, úgy globálisan meg vannak egyetemes kommunikációs és jelrendszerei, és ez alól a fotográfia és a vizuális művészetek sem jelentenek, jelenthetnének kivételt. Közös alapkő tehát létezik, csak el van rejtve, tehát megpróbáljuk most lépésről lépésre körülírni, majd fokozatosan kiásni.

Egy általánosan jó kép számtalan dolog miatt lehet jó. Azonban az igazán jó kép két módon hat: vagy felemel és elragad, vagy letaglóz, úgy, hogy az embernek gyökeret ver a lába. Az első a fent, a második épp az ellentéte, vagyis a lent. De ezt nem csak témaválasztással érhetjük el. Ahogy erőteljes hatásokat kontrasztos színekkel is fokozhatunk, úgy monokróm hatással, egy szín lágy tónuskülönbségeivel is adhatunk át szenvedélyt, érzelmet vagy szenvedést. Jogos a kérdés, hogy ki és minek alapján dönti majd el, mitől jó a jó és rossz a rossz? De most itt egyetemes jóról van szó, nem divatról beszélünk. Az tény, hogy a képi képzelet expresszív volta miatt van, aki egyéniségénél fogva gyűlöli például a sötét képeket vagy fordítva - ebbe ne menjünk bele. Azonban leszögezhetjük, hogy van olyan mozifilm, olyan alkotás, amelynek hatása egy emberként rázza meg a tömeget. Egy ilyen képről beszélünk most.

De hogyan alakul ki a kép? Beszéljünk a tökéletesről. A KÉP - csak nevezzük a tökéleteset így, nagybetűvel - szintén kétféle módon jön létre. 1. Egy villanás a térben, vagy 2. egy villanás az agyban. Ezt a két témát külön cikkben vizsgáljuk.

1. A térben bevillanó pillanat

A tartósabb értéket mindig a térben bevillanó pillanatnyi kép fogja képviselni, hiszen látványa egy nézőpontból alakul tökéletessé, és történések/véletlenek hosszú sora alakítja mindaddig, amíg a történetesen/véletlenül épp ideális nézőpontban helyet foglaló fotós ideális tudással és technikával a téma rangjához méltó módon tudja azt reprezentálni. Amikor a téma a térben hirtelen bukkan fel, tehát bevillan, általában nincs nálunk gép, és csak arra marad időnk, hogy felsóhajtsunk! A térben bevillanó képhez tökéletes szakmai helytállásra, és a kedvelt témák körüli forgolódásra, ismeretre van szükség.

Esztétika-taktika?

Kell még valami, egy nagyon fontos dolog. Vizuális esztétikai érzék. Annak érdekében, hogy egy képzés, stb. során ez az érzékünk fejlődjön, egyetlen megoldás kínálkozik, ami nem más, mint a jó keresése, elemzése és láttatása. Nézünk egy példát: mi történik egy társadalommal, ahol csecsemőkortól prostituáltnak öltözött nőket lát egy kisbaba? Nem fogja zavarni, ha a miniszterek, tanárok, cégvezetők hiányos szado-öltözékben korbácsukat csattogtatva lépnek a nyílvánosság elé, mert ezt szokták meg vizuálisan. Amikor azonban az emberiség számára mindenre kiterjedő egyetemes jó vagy szép öltözetet kéne szavakba foglalnia, az ő társadalmának óhatatlan eltorzult embertelen volta miatt bizonyos, hogy képtelen lenne a helyes öltözködésről reális képet alkotni.

Amit látunk, azzá válunk. Nem esik messze az alma a fájától, szokták mondani. Ez is arra vonatkozik, hogy ami/aki egy kis csemetét táplál, az nagyban meghatározza majd annak életútját, belső lényegét. Visszatérve a képi világhoz, az az ember, aki kényszerűségből, tanulságlevonásból mérhetetlen mennyiségű képet néz meg feleslegesen, nem fogja tudni meglátni a pillanatot, amit tárgyalunk. Azt a pillanatot, ami egy villanás a térben szögletes képkeretbe kell tudni helyezni és el kell kapni. Aki finnyásan válogat és kiválóságok képeit elemzi, kutatja, az bizton állíthatjuk, minden bizonnyal észre fogja venni a kínálkozó alkalmat.

Érték?

Van egy réteg - valljuk meg, magyarbaj -, egy elképesztően zord vidék, ez pedig a kínzó és erőlködő képértékelések sorozata. És itt nem az iskolai oktatás példáiról, világhírű alkotókról szólnék. Kialakult ugyanis egy képértékelési kényszer, amikor egyszerűen pszichésen kötelező kötelék, hogy egy képbe akkor is bele kell kötni, ha az történetesen rendben van. Mivel mindig mindent lehet másként csinálni, gyakorlati haszna, értelme ennek nincs. A megvalósítás iránt érdeklődő sokkal jobban jár, ha a vizuális alkotóművészet alapjait faggatja. Tehát mit javaslunk? Azt, hogy tanuljon, tanulmányozzon, és szisztematikusan tanulmányokat készítsen az, aki tudni akar.

FOTÓMAGAZIN | FOTÓKÖNYV | FOTÓKIDOLGOZÁS | FOTÓÁRUHÁZ
FotoMarket | Regisztráció | Információ | Hírlevél | Ügyfélszolgálat | Impresszum
Levél szerkesztőségünknek

© FotoMarket - 2001-2009  Minden jog fenntartva!

Még több akciós termék »

 

Fuji Instax Mini9 lime zöld instant kamera 24 690 Ft Fuji Instax Mini9 lime zöld instant kamera
Fuji Instax Mini9 ice blue instant kamera 24 690 Ft Fuji Instax Mini9 ice blue instant kamera
Fuji Instax Mini9 cobalt kék instant kamera 24 690 Ft Fuji Instax Mini9 cobalt kék instant kamera
Silicon Power Compact Flash 32GB 400x memóriakártya 18 990 Ft Silicon Power Compact Flash 32GB 400x memóriakártya
Silicon Power Compact Flash 16GB 600x memóriakártya 12 990 Ft Silicon Power Compact Flash 16GB 600x memóriakártya
Még több újdonság »

Designed and hosted by InternetMarket

Valid HTML 4.01 RSS 2.0
Valid CSS 2 iGoogle