Oregon órák és időjárás-állomások változatos kivitelben
Ariete háztartási kisgépek onlineáruházunk kínálatában
Kicsi az iPhone belső tárhelye? Itt a megoldás!
Kézzelfogható közelség - Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM
Brother - 3 év regisztráción alapuló garancia
Nyomtass A/3-ast - mert számít a méret!
Megszokott külső, megnövelt teljesítmény - WayteQ x880
Két új GPS készülék a WayteQ-től
Trendi Muse rádiók minden korosztálynak
Fotós könyvekkel bővült áruházunk kínálata
Kiemelt híreink
Kézzelfogható közelség - Canon EF-M 55-2...
2014. július 17. 16:12, csütörtök - canon.hu

EOS-M fényképezőgépekhez való kompakt zoomobjektív, amellyel közelebb kerülhet az eseményekhez. A képstabilizátor védelmet nyújt a fényképezőgép bemozdulásából eredő elmosódás ellen. A léptetőmotoros technológia egyenletes és csendes fókuszálást biztosít videofelvétel közben.

Hogyan fotózzunk - általános beállítások II.

2006. április 05. 18:17, szerda - SG.hu - Gábor Zoltán
Fotózásról A-Z-ig » Alapfogalmak Betűméret csökkentése Betűméret növelése Cikk nyomtatása Cikk küldése e-mailben Előző cikk Következő cikk

A kompakt gépek mindegyike számos témamódot kínál, melyeket használva a gyártók a különleges szituációkban is tökéletes képeket ígérnek.

Haladó programmódok

Amint a korábbi cikkünkben ismertetett pár beállítással megvagyunk, el kell döntenünk, hogy milyen módban fényképezünk. Sok gép lehetőséget nyújt a manuális vagy félmanuális fotómódok (rekesz- vagy időautomatika) valamelyikének kiválasztására (az automata módokon kívül). Rekeszautomatika módban (jelölése Tv vagy S) gépünk a beállított záridőhöz rendel egy rekeszértéket. Tehát ilyenkor csak a záridő beállítására van lehetőségünk, a rekeszérték beállítása a gép dolga. Időautomatika módban (jelölése Av vagy A) ennek a fordítottja történik, tehát nekünk csak a rekeszértéket kell beállítanunk, gépünk gondoskodik a legtökéletesebb záridő beállításáról.

Hogy mikor érdemes ezeket használni? Rekeszautomatikát olyan esetekben használjuk, mikor egy adott záridőre van szükségünk, és nem szeretnénk, ha gépünk automatikája ezen változtatna, viszont a rekeszérték számunkra közömbös. Ilyen témákból általában kevesebb adódik, hiszen a rekeszérték legalább olyan fontos a végeredményt tekintve, mint a záridő beállítása, és ekkor már manuális módban érdemes fényképezni. Időautomatikát már több helyzetben használhatunk. Amennyiben csupán egy adott (pl. a legtágabb) rekeszre van szükségünk, nyugodtan rábízhatjuk gépünkre a záridő meghatározását, nekünk csak a mindenkori rekeszértéket kell belőnünk.

 

 
Sportesemény fotózásakor a hosszabb záridő dinamikusabbá teheti fotóinkat  

                      

Manuális módban (jelölése M) mindent nekünk kell végeznünk, de a legtöbb gép nyújt egy kis segítséget is, mivel ebben a módban is működik a fénymérés. Kompakt gépek esetén azonnal láthatjuk beállításaink várható eredményét az LCD kijelzőn, DSLR gépeknél pedig egy kis számegyenesen láthatjuk, hogy alá- vagy föléexponált lesz-e a fotónk.

Élességállítás

Gépünk autofókusza a legtöbbször helyesen állítja be az élességet, bár kompakt gépeknél ez 1-2 másodpercig is eltarthat. Ez mozgó témáknál vagy megismételhetetlen pillanatoknál zavaró lehet. Figyeljünk oda arra, hogy ha lehet ne dinamikus élességálltást használjunk. Zavaró lehet az, mikor a dinamikusan működő autófókusz témánk előtti vagy mögötti tárgyat választva álltja be az élességet. Ezt elkerülendő használjuk gépünket egyetlen, fixen beállított fókuszponttal, pl. a képmező közepén. Ez a beállítás viszont nagyobb körültekintést kíván tőlünk, ugyanis az autófókusz képtelen lesz homogén témákra célozva élességet állítani. Így ha tehetjük mindig kontrasztos témára irányítsuk gépünk fókuszpontját, és kerüljük a sima falakat vagy árnyékos részeket.

Adódhatnak azonban olyan helyzetek, mikor gépünk autófókusza nem tudja helyesen beállítani az élességet. Ilyenek a ködös, alkonyi, vagy éjszakai témák. Ilyenkor szükségünk lesz gépünk manuális fókuszállítására, amennyiben az rendelkezik ilyennel. Azon kompakt gépek amiken az élességet fókuszgyűrűvel állíthatjuk be, sokat segítenek a komponálásban. Nem hátrány egy nagy felbontású LCD kijelző (vagy EVF, Electronic ViewFinder, azaz elektronikus kereső). A legtöbb masina még ki is nagyítja a témát digitális nagyítással, ezzel segítve a pontos élességállítást. A DSLR gépeknél nyilván nincs ilyesmire szükség, hiszen ezeknek a gépeknek a keresőjében egy tükör segítségével élő képet látunk.

Gyorsan mozgó témák fotózásánál használjunk ún. követőfókuszt. Ez a funkció mindig a mozgó témára állítja az élességet, amennyiben azt képesek vagyunk a képmezőben tartani (fix pontos élességállítást használva nehezebb a dolgunk, hiszen az apró célkeresztet kell a témán tartanunk).

Kisebb felbontás vagy nagyobb tömörítés?

Előfordulhat, hogy háttértárolóink kapacitása kevésnek ígérkezik egy-egy fotózás alkalmával, így csökkentenünk kell készülő képeink méretét. Ilyenkor két megoldás közül kell választanunk: vagy csökkentjük képeink felbontását, vagy növeljük a tömörítés mértékét. Mindkét megoldás a fájlméret csökkenéséhez vezet, de melyik a jobb? A digitális gépek JPEG szabványú képfile-okat készítenek. Ez a szabvány tömörített képállományt jelent, azaz képeink egy előzetes tömörítés után íródnak fel a háttértárolóinkra.

A tömörítés mértékének beállítására géptől függően két- vagy három lehetőség van, szuperfinom, finom illetve standard tömörítési módokat választhatunk. A szuperfinom tömörítés értelemszerűen a legfinomabb tömörítési eljárást alkalmazza, a legkisebb mértékben tömörít a fotón, így a legnagyobb méretet produkálja a legjobb képminőség mellett. Standard beállításnál a tömörítés mértéke erősebb, így több részlet veszik el vagy lesz összemosva és jóval kisebb file-méret lesz az eredmény.

Egy manapság használatos 4-6 megapixeles gépnél az esetek többségében felesleges a teljes felbontást használni, hiszen akár a monitoron történő visszajátszáshoz, akár 10 x 15-ös papírképek nyomtatásához elég a kisebb (pl. 4 megapixeles) felbontás is. Ezek függvényében levonható az a következtetés, hogy a tömörítés mértékét mindig tartsuk a legjobb képminőséget nyújtó állásban, és szükség esetén inkább a képfelbontást csökkentsük. Így fotóink ugyanolyan jó minőségűek maradnak, mint maximális felbontásnál, csupán a méretük lesz kisebb.

Abban az esetben, ha nagyméretű nagyítást szeretnénk egy fotóból készíteni, érdemes a maximális felbontást kihasználni, de a JPEG tömörítésen ebben az esetben se változtassunk. A tesztfotókon jól látszik, hogy hiába készítettük nagy felbontásban a fotónkat, az erősebb tömörítés miatt sok részlet elveszett, míg a kisebb tömörítéssel készített kép jobb lett, hiába fényképeztünk kisebb felbontásban.

 

 

1. nagy felbontás - nagyobb tömörítési ráta, 2. kisebb felbontás - kisebb tömörítési ráta

További cikkeinkben konkrét fotótémákra fókuszálva igyekszünk segíteni a kezdő fotósoknak a beállítási, komponálási és egyéb tudnivalók elsajátításában.

Kapcsolódó cikkek:

FOTÓMAGAZIN | FOTÓKÖNYV | FOTÓKIDOLGOZÁS | FOTÓÁRUHÁZ
FotoMarket | Regisztráció | Információ | Hírlevél | Ügyfélszolgálat | Impresszum
Levél szerkesztőségünknek

© FotoMarket - 2001-2009  Minden jog fenntartva!

Még több akciós termék »

 

Fuji Instax Mini9 flamingo pink instant kamera 24 690 Ft Fuji Instax Mini9 flamingo pink instant kamera
Fuji Instax Mini9 cobalt kék instant kamera 24 690 Ft Fuji Instax Mini9 cobalt kék instant kamera
Sandisk Compact Flash Extrem 32GB memóriakártya 19 890 Ft Sandisk Compact Flash Extrem 32GB memóriakártya
Sandisk Compact Flash Ultra 16GB memóriakártya 9 290 Ft Sandisk Compact Flash Ultra 16GB memóriakártya
Silicon Power Compact Flash 32GB 400x memóriakártya 18 990 Ft Silicon Power Compact Flash 32GB 400x memóriakártya
Még több újdonság »

Designed and hosted by InternetMarket

Valid HTML 4.01 RSS 2.0
Valid CSS 2 iGoogle